Witam witam, dzieńdobrek. Dawno mi się nie gotowało, bo stanie przy garach po pierwszej operacji było trudne. Druga okazała się mniej inwazyjna, więc już dziś z rana udało mi się wypróbować przepis, który dawno za mną chodził.

Cukinia, co wiadome dla jej koneserów, potrafi być słodka co trochę nie komponowało mi się z wytrawnymi plackami, jednak okazało się, że dodanie do niej ostrych i wyrazistych przypraw sprawia, że są to placuszki z cukinii idealne do dipów! Być może znajdą się także koneserzy samych placuszków, jednakże ja należę do ludzi, którzy lubią sobie pomac(z)ać 😀

Oczywiście jak zawsze w trakcie gotowania wychodzą chocki klocki i do masy dodałam jeszcze jedno jajko, bo placuszki z cukinii są bardzo delikatne i potrafią się rozpaść. Myślę, że wystarczyłoby lepiej jeszcze odcisnąć masę, ale białko to białko w posiłku musi być 😀 Na sniadanie pochłonęłam placków trzy, spokojnie zmieściłabym 4, co daje idealny podział – baba wcina 4, facet wcina 5 i śniadanie/kolację macie z głowy! Polecam powariować z przyprawami, sądzę, że z oregano i bazylią także będą świetnie smakować!

Składniki na 9 placków (dwie porcje):

– 2 jajka
– 1 cukinia
– łyżka mąki pszennej
– 2 łyżki mąki pełnoziarnistej
– 2 łyżki oleju rzepakowego (u mnie z czosnkiem)
– 1 cebula
– sól
– pieprz
– 1 łyżeczka tymianku
– 1 łyżeczka chili

Dodatkowo dip paprykowy:

– małe opakowanie jogurtu naturalnego
– czubata łyżka domowego majonezu lub majonezu Kieleckiego
– 2 czubate łyżeczki mielonej słodkiej papryki
– 1/3 łyżeczki cukru trzcinowego (polecam najpierw sprawdzić smak, czy rzeczywiście jest potrzebny)
– sól

Przygotowanie:

Cukinię myjemy i ścieramy na tarce o dużych oczkach. Solimy mieszając i odstawiamy na 10-15 minut, by cukinia puściła sok.
W tym czasie kroimy drobno cebulę. Po 10-15 minutach odciskamy cukinię (ja to zwykle robię rękami) jak najmocniej. Mieszamy ją z cebulą, jajkami, mąką i przyprawami.
Smażymy na posmarowanej olejem (pędzelkiem lub ręcznikiem papierowym) z obu stron 3-4 minuty na złotobrązowy kolor.

Podawać na ciepło lub na zimno z dipem (jogurt mieszamy z majonezem i przyprawami)

Wartości odżywcze (na jedną porcję):

386 kcal
10,7 g białka
27,1 g tłuszczy
22 g węgowodanów
3,8 g błonnika