Prace domowe na uczelni pewnie nie dla jednego dietetyka były inspiracją do napisania artykułów na swoje blogi – ot przyjemne z pożytecznym. Z tego właśnie powodu i ja postanowiłam skorzystać z tego pomysłu i tak oto powstał artykuł o tym czym jest frutarianizm.

Do wyboru miałam kilka ciekawych możliwości. Nie mogłam się zdecydować na żadną z opcji, więc po prostu wylosowałam 😀 Miałam spory problem ze znalezieniem źródeł dotyczących frutarianizmu, które nie byłyby WWW. Niestety nie mam dostępu do książek na ten temat, PubMed też nie był specjalnie pomocny – znalazłam tylko jedno badanie, które mi się przydało. Wydaje mi się jednak, że do przedstawienia czym jest dieta frutariańska więcej nie potrzeba.

Od razu zaznaczę – NIE POLECAM tego rodzaju odżywiania. Jest niedoborowy, niezbilansowany i niemożliwy do utrzymania homeostazy organizmu. 

Ideologia

Frutarianizm, który możemy znaleźć pod kilkoma różnymi nazwami (fruktarianizm, fruitarianizm, fruktorianizm) jest to tak naprawdę styl życia, a nie sposób odżywiania. Można nazwać go odłamem weganizmu, jednak tutaj wchodzi jeszcze aspekt pokojowego nastawienia zarówno do fauny jak i flory.

Zwolennicy frutarianizmu spożywają tylko i wyłącznie owoce (oraz pewn głównie zielone warzywa), które „spadły z drzewa”, czyli takie, które nie wymagają pozyskania na drodze „przemocy” wobec rośliny. Frutarianizm można nazwać ideologią weganizmu przeniesioną na rośliny. Nie tylko zwierzęta są krzywdzone, gdy są zabijane. Frutarianie zatem nie jedzą nic, co jest „przemocą” zabierane roślinie poprzez jej wykopywanie (seler, pietruszka, ziemniak, marchew), odcinanie (nać pietruszki, selera), wyrywanie (kapusta). Najbardziej radykalni frutarianie jedzą tylko te, które same spadną na ziemię. Ważne, aby owoce były ekologiczne, tzn. nie zawierały pestycydów i innych substancji chemicznych.

  • Frutarianie zaliczani są do witarian, ponieważ główny nurt ideologii zakłada, że potrawy nie mogą zostać poddane obróbce termicznej. Jest to odmiana diety RAW – czyli diety surowej zawierającej w sobie także warzywa i nasiona.
  • Istnieje odmiana frutarianizmu, która zakłada spożywanie orzechów, nasion czy pestek. Większość frutarian jednak rezygnuje z ziaren zbóż i orzechów uważając, iż jest to nienaturalne, ponieważ człowiek prehistoryczny nie umiał siać ani zbierać zbóż.

Zasady frutarianizmu

Owoce, (także te, które kulinarnie są uważane za warzywa, a botanicznie są zaklasyfikowane jako owoce):
–kwaśne (wszystkie cytrusy, kiwi, ananasy, granat, grejpfrut)
–średniokwaśne (jabłka, jeżyny, wiśnie, czereśnie, mango, brzoskwinie)
–słodkie (banany, figi, papaja, melony i winogrona)
–oleiste (awokado, orzechy kokosowe, oliwki)
–suszone (daktyle, śliwki, rodzynki)
–niesłodke (warzywa, które botanicznie zalicza się do owoców, np. bakłażan, ogórek, pomidor)

Według zasad frutarianizmu, należy starać się jeść małe porcje owoców, ale częściej, co 2-3 godziny. Ponadto należy pić 2 l płynów dziennie, zarówno w postaci wody, jak i świeżo wyciskanych soków czy koktajli owocowych.

Rodzaje frutarianizmu:

  • Można spożywać tylko produkty surowe;
  • Można spożywać produkty surowe oraz część produktów poddanych obróbce termicznej (do 25-30% w ciągu dnia);
  • Posiłek musi zawierać jeden rodzaj owoców jednocześnie/dziennie;
  • Spożywać można surowe owoce + produkty zbożowe i nasiona;
  • Posiłki mogą się składać tylko z owoców bez pestek;
  • Dozwolone są tylko owoce, należy także wprowadzić od 2 do 7 dni głodówki cyklicznie;

Zagrożenia:

FIZYCZNE:

Niedobory:

  • Witaminy B12 (cyjanokobalaminy), która jest witaminą występującą tylko i wyłącznie w produktach mięsnych
  • Innych witamin z grupy B (B1, B2, B3, B9)
  • Witaminy A i E
  • Minerałów: fosfor, magnez, cynk, żelazo, wapń
  • Białka, kwasów tłuszczowych, węglowodanów złożonych

Choroby:

  • Kurza ślepota
  • Niedokrwistość
  • Objawy niedożywienia, wygłodzenia
  • Zapalenie i nowotwory trzustki
  • Choroby i niewydolność wątroby
  • Cukrzyca
  • Kwasica ketonowa
PSYCHICZNE:
  • Wycofanie społeczne, zamknięcie w sobie spowodowane bardzo dużą restrykcyjnością diety, co może prowadzić do niezrozumienia i konfliktów z otoczeniem.
  • Ortoreksja, anoreksja, frutarianizm bywa klasyfikowany jako zaburzenie odżywiania.

Plusy:

Niestety dieta ta nie ma żadnych plusów dla zdrowia. Powszechne stało się stosowanie stwierdzenia „oczyszczenie organizmu i umysłu”, które są po prostu bezwartościową otoczką dla destrukcyjnego i nie mającego podstaw naukowych dla organizmu i psychiki człowieka stylu życia.

Przykładowy jadłospis frutariański

  • Śniadanie: Koktajl bananowy z kiwi;
  • II śniadanie: Sałatka z owoców egzotycznych z suszoną żurawiną i figami;
  • Obiad: Sałatka z pomidorów, awokado z sosem pomarańczowym;
  • Podwieczorek: Sok świeżo wyciskany pomarańczowo-grejpfrutowy, garść suszonym moreli;
  • Kolacja: Koktajl z banana, awokado, kiwi i limonki.

Sławni frutarianie

  • Mahatma Ghandi – ok 5 lat, póki lekarz nie kazał mu zmienić diety
  • Steve Jobs – założyciel Apple – umarł na raka trzustki, wieloletni frutarianin, bywało, ze odżywiał się kilka dni tylko jabłkami
  • Ashton Kutcher – frutarianin okresowy, przygotowywał się do roli w biograficznym filmie o Jobs’ie i na dwa dni przed rozpoczęciem zdjęć trafił do szpitala z zapaleniem trzustki.

Jak widać frutarianizm niesie ze sobą wiele zagrożeń, które mogą mieć tragiczny skutek. Jest to jedna z diet, której na sobie nie wypróbuję. Nie widzę sensu w świadomym obciążaniu swojego organizmu, szczególnie że w przeszłości miałam problem z trzustką. Nie polecam próbować żyć na samych owocach nikomu, szkoda zdrowia. Ciało, które nosi cały nasz mechanizm życia zasługuje na lepsze paliwo.

Poza argumentem zdrowia nie wydaje mi się, żeby można było długo jechać na samych owocach pod kątem ich smaku. Co jak co, można lubić słodkie, oczywiście. Sama należę do grona słodkocholików, ale kiedy przychodzi pora na obiad to mój umysł krzyczy: mięso! węglowodany złożone! warzywaaaaaa! A słodkie? Jak tylko uruchomi się ten specjalny żołądek poobiedni na deser :>

Bibliografia